noord-zuid verbinding

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
utopia

noord-zuid verbinding

Bericht door utopia »

Ik ben op zoek naar de historiek achter de noord-zuid verbinding. Heb al door dat daar eea rond te doen was. Ook dat het noord-station niet het oorspronkelijke noor-station is. Maar al bij al, vind ik bijzonder weinig achtergrond. Mocht iemand tips hebben, dan zijn ze meer dan welkom...

Hoorde ook dat er een vernieuwing van het noordstation op til is. Mocht iemand daar meer details over hebben: ik ben een en al oor.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22569
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: noord-zuid verbinding

Bericht door Steven »

over de brusselse noord zuid verbinding bestaan verschillende boeken. Eentje is alvast door de TSP uitgegeven. Bij wwww.jocadis.be kan je verschillende spoorboeken zien staan op hun site.

het eerste brusselse noodstation stond aan de groendreef en droeg ook dat als naam.
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: noord-zuid verbinding

Bericht door Paul »

Over de Brusselse stations: Bruxelles entre en gare (Les Cahiers de la Fonderie, 24), oktober 1998, met daarin o.m. een artikel van Paul Jacops over de Noord-Zuidverbinding.

Stijn Cooman gaf in eigen beheer een heel interessant boekje uit: Brussel en zijn 'Jonction', eveneens in 1998 verschenen. Met veel achtergrondinformatie, schema's en plans. Te bestellen bij de auteur: Stijn Cooman, Eikauterstraat 35, 1761 Borchtlombeek.

Wat de geschiedenis van het Noordstation betreft: het eerste station in Brussel was inderdaad Brussel-Groendreef ('Allée Verte', 1835). Het bleef in dienst voor forenzen- en goederenverkeer tot in 1954.
Het eerste Noordstation, aan het Rogierplein, was een kopstation. Het werd ingehuldigd in 1846.
In 1952 kwam het huidige Noordstation in dienst, samen met de Noord-Zuidverbinding.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: noord-zuid verbinding

Bericht door dekooiker »

Paul, dank voor deze korte toelichting.
Even in de boeken gedoken want ik wist niet dat de Groendreef nog zolang in dienst is gebleven.
In 1948 kwamen er nog lijnen 50, 60 en 89.
De trein.
Alleen voor durvers.
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: noord-zuid verbinding

Bericht door Paul »

dekooiker schreef:Paul, dank voor deze korte toelichting.
Even in de boeken gedoken want ik wist niet dat de Groendreef nog zolang in dienst is gebleven.
In 1948 kwamen er nog lijnen 50, 60 en 89.
Ja, het waren pendelaarstreinen voor arbeiders die daar kwamen. Men wilde het werkvolk wat weghouden uit het 'chiquere' Noordstation en in de omgeving van de Groendreef was tot in de eerste helft van vorige eeuw nog heel wat industriële activiteit: het kanaal, een groot entrepot voor overslag van goederen van trein naar schip vv.
In het genoemde boek Bruxelles entre en gare lees ik dat er in de jaren tussen de twee wereldoorlogen dagelijks ongeveer 5.000 arbeiders uit de streek van Zottegem naar Groendreef pendelden en dat men die "de Platteblokken" noemde (ze droegen houten klompen waarschijnlijk?).
Na WO II werden de haven- en goederenactiviteiten verplaatst naar elders - meer noordwaarts en naar het station Thurn & Taxis. Het station Groendreef moest plaatsmaken voor een helihaven, met het oog op Expo 58...

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
kimba

Re: noord-zuid verbinding

Bericht door kimba »

In de bib van Brussel aan het Muntplein zijn een paar interessante boeken (http://bruno.vgc.be)
Bartjedj

Re: noord-zuid verbinding

Bericht door Bartjedj »

Zeker de moeite: Buitensporig Brussel. Dat boek gaat hoofdzakelijk over het tijdperk voor de opening; dus de bouw, de sociale achterkant, ...

BDJ
utopia

Re: noord-zuid verbinding

Bericht door utopia »

Schitterend! Dankjewel. Had al eea gevonden (ook subliem beeldmateriaal van de bouw van het huidige noordstation), maar toch nog wat gaten.

Stijn is nog een oude bekende uit mijn NMBS-tijd, dus vermoed dat ik daar nog wel iets mee kan regelen. Ook bedankt voor de sociale links. Vooral dat interesseert me. De massale onteigeningen, de Manhattan-ambities en het willen wegwerken van de achtergestelde buurt (wat op zich natuurlijk enkel voor verplaatsing van de problemen zorgt)... Maar bovenal de rol/functie van het station daarin...
peterbot
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jul 2007, 18:46
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: noord-zuid verbinding

Bericht door peterbot »

Wat ook een heel interessant werk is, maar niet meer te koop: "les rues disparues de bruxelles" (ed. Rossel, 1979) van ene Jean d'Osta (1909-1993). Heel wat documentatie van de straten en wijken die voor de noord-zuidverbinding moesten wijken (en ook voor andere megalomane stads'vernieuwings'-projecten zoals de ministeries aan de koningstraat).
De idee achter de NZV was niet alleen een verkeersproject maar ook een poging tot sanering van achtergestelde wijken: armoede en prostitutie uit te roeien door hun huizen neer te halen... :roll:
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
etoile du nord
Berichten: 553
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: noord-zuid verbinding

Bericht door etoile du nord »

In het "oude" Spoorwegmuseum te Brussel Noord staan enkele maquettes van de werken aan de NZ-verbinding ; ik weet niet of dit nog toegankelijk is , en of die daar nog staan ....
Misschien heb ik daar nog enkele foto's van ( dia's ) , ik zou in m'n "archieven" moeten zoeken !
Zie ook :

http://www.tassignon.be/trains/musee_no ... _noord.htm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22569
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: noord-zuid verbinding

Bericht door Steven »

dat museum is al enige tijd gesloten hoor.
Locomotief 5175
Berichten: 338
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: noord-zuid verbinding

Bericht door Locomotief 5175 »

Er bestaat een boekje " DE NOORD-ZUID VERBINDING " 1952-2002.
met vele mooie zwart wit en kleur foto's.
uitgegeven door de TSP.
Maar ik weet niet of dit nog te verkrijgen ?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: noord-zuid verbinding

Bericht door Bibke »

Van het weekend heb ik in Goes de TSP Shop gedaan en heb het boek niet gezien.
Ik zal navraag doen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: noord-zuid verbinding

Bericht door Bibke »

Beste,

Tot mijn spijt moet ik melden dat het boek uitgeput is.

Grtz

Bibke
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
L.21B

Re: noord-zuid verbinding

Bericht door L.21B »

Ik heb overtijd nog één gekocht in een modelbouwwinkeltje in de Zuidstraat in Brussel. Nog geen 200 meter van de grote markt. Misschien hebben ze er nog.
Plaats reactie