De 15 met TEE treinen

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
1607

Bericht door 1607 »

Trainspotterke schreef:
1607 schreef:euhhhh als het buiten 30 graden is en in de trein den airco vollen bak staat te draaien, ik voel me toch echt niet goed als ik dan uit de trein moet. echt gezond kan dat zeker niet zijn. :? :roll:
Andersom kan het wel zeer deugd doen, ze! :wink:

Eens meegeweest met een machinist paar zomers geleden van Brugge naar Eupen en terug. De heenrit was met een 27 (geen airco, was gelijk een broeikas) ipv een 13 en het was één van die zomerdagen dat het kwik op de Hoge Venen naar de 35 graden Celcius ging! In Eupen terug mee naar Welkenraedt met andere machinist in 27 en daar dan wachten op de volgende trein richting Eupen, om vanaf Welkenraedt dan eerst naar Eupen te rijden en vervolgens terug te keren richting West-Vlaanderen. En ik moet toch wel zeggen dat het enorm veel deugd deed om in de gekoelde sp van het I11-stuurstandrijtuig te kruipen na een halfuur op dat perron gestaan te hebben! :shock:
deugd? :shock: komaan. uw gezondheid lijdt daar ferm onder. voor hetzelfde geld kunde terplaatse een hartstilstand krijgen omdat uw lichaam niet tijdig kan klimatiseren.
MGRoverdriver

Bericht door MGRoverdriver »

Bedankt mannen,prachtige foto's
Jonathan

Bericht door Jonathan »

1607 schreef:
Trainspotterke schreef:
1607 schreef:euhhhh als het buiten 30 graden is en in de trein den airco vollen bak staat te draaien, ik voel me toch echt niet goed als ik dan uit de trein moet. echt gezond kan dat zeker niet zijn. :? :roll:
Andersom kan het wel zeer deugd doen, ze! :wink:

Eens meegeweest met een machinist paar zomers geleden van Brugge naar Eupen en terug. De heenrit was met een 27 (geen airco, was gelijk een broeikas) ipv een 13 en het was één van die zomerdagen dat het kwik op de Hoge Venen naar de 35 graden Celcius ging! In Eupen terug mee naar Welkenraedt met andere machinist in 27 en daar dan wachten op de volgende trein richting Eupen, om vanaf Welkenraedt dan eerst naar Eupen te rijden en vervolgens terug te keren richting West-Vlaanderen. En ik moet toch wel zeggen dat het enorm veel deugd deed om in de gekoelde sp van het I11-stuurstandrijtuig te kruipen na een halfuur op dat perron gestaan te hebben! :shock:
deugd? :shock: komaan. uw gezondheid lijdt daar ferm onder. voor hetzelfde geld kunde terplaatse een hartstilstand krijgen omdat uw lichaam niet tijdig kan klimatiseren.
Ook een probleem met die airco is als ze verstelbaar is, iedereen zet het op iets anders: mensen die gelopen hebben ijskoud, mensen die niet genoeg kledij aanhebben zetten hem op het warmste, en een rammpje openzetten werkt ook en het is nog induvidueler ook, die airco is direct voor de hele wagon.
Bert

Bericht door Bert »

1607 schreef:
Trainspotterke schreef:
1607 schreef:euhhhh als het buiten 30 graden is en in de trein den airco vollen bak staat te draaien, ik voel me toch echt niet goed als ik dan uit de trein moet. echt gezond kan dat zeker niet zijn. :? :roll:
Andersom kan het wel zeer deugd doen, ze! :wink:

Eens meegeweest met een machinist paar zomers geleden van Brugge naar Eupen en terug. De heenrit was met een 27 (geen airco, was gelijk een broeikas) ipv een 13 en het was één van die zomerdagen dat het kwik op de Hoge Venen naar de 35 graden Celcius ging! In Eupen terug mee naar Welkenraedt met andere machinist in 27 en daar dan wachten op de volgende trein richting Eupen, om vanaf Welkenraedt dan eerst naar Eupen te rijden en vervolgens terug te keren richting West-Vlaanderen. En ik moet toch wel zeggen dat het enorm veel deugd deed om in de gekoelde sp van het I11-stuurstandrijtuig te kruipen na een halfuur op dat perron gestaan te hebben! :shock:
deugd? :shock: komaan. uw gezondheid lijdt daar ferm onder. voor hetzelfde geld kunde terplaatse een hartstilstand krijgen omdat uw lichaam niet tijdig kan klimatiseren.
Dat doet de eerste seconden misschien deugd, maar daarna verkies ik toch wel om in de warmte te staan hoor. Je krijgt anders zodanig koud dat je er een verkoudheid van krijgt. :?
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Ja, als je dan gelopen hebt voor je (vroegere) trein begint dat op de trein met die airco op je adem te werken. Of als je dan zo zweet en die staat daar op het warmste, amai :!:
Greg

Bericht door Greg »

Ging het hier niet over 15 met TEE treinen ?.. :roll:
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Wat veel erger is; is in een M6 (met airco) op een zomerdag op de draaistellen gaan zitten. En dan vooral op de IC L die in elk boerengat stopt.
Want iedere keer die deuren open: een warmeluchtgolf, dan wordt het terug fris, en dan gaan die deuren terug open. Dat kan helemaal niet gezond zijn!
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Greg schreef:Ging het hier niet over 15 met TEE treinen ?.. :roll:
Dat denk jij maar...
Greg

Bericht door Greg »

SIMPY.be schreef:Wat veel erger is; is in een M6 (met airco) op een zomerdag op de draaistellen gaan zitten.
In die M6 is het zowel in de winter als zomer gewoon koud ! :?
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Greg schreef:
SIMPY.be schreef:Wat veel erger is; is in een M6 (met airco) op een zomerdag op de draaistellen gaan zitten.
In die M6 is het zowel in de winter als zomer gewoon koud ! :?
Dat is wel waar, ik zit veelal op een M6 en daar is die airco niet altijd even actief (meestal niet). Misschien door hun vorm dat het daar zo koud is. Misschien een vergelijken met een M5.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Joris schreef:Hallo,
Toen waren treinen van 3 rijtuigen lang nog winstgevend... en kwam dat nog voor...
Nu is dat enkel de Jean Monnet, en verder hebben ze alles afgeschaft, ookal bevatten deze meer rijtuigen (= mee reizigers? Ik veronderstel van wel)...
Groeten,
Joris De Mol
Even rechtzetten, dit is waarschijlijk TEE 82 gedeelte Amsterdam-Brussel, in Brussel werd dat gekoppeld met een 10-tal andere rijtuigen voor Parijs.
Retour 's avonds TEE 89 (3 rijtuigen waren inderdaad weinig, meestal reed het gedeelte Amsterdam met 5 HV-TEE)
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

SIMPY.be schreef:En ik niet zeker?!
Zou echt wel eens met een 18 meewillen (maar dan écht). Helaas de tijden zijn voorbij, nu hopen dat ik ooit met een Taurus meekan, we moeten helaas vooruit.
T 18 was absoluut een Elegant en mooie loc, helaas was er niet echt aan de bestuurder gedacht:
Lawaai, schudden en beven, slecht te regelen verwarming, ondanks de gehoekte ruiten ongeloofelijk warm in de zomer (boven de 80 km/u was het openen van een raam onhoudbaar omwille van kloppende onderdruk in de cabine) heeel storinggevoelig(zijn Frans broertje 40.100 was nog erger), (zoals trouwens de T15 ook en in iets mindere mate de t16)
En........ ik weet waarover ik spreek

Niettemin vind ik het de mooiste E-loc die er ooit in België reed
MGRoverdriver

Bericht door MGRoverdriver »

De 15 en 16 waren wel allesbehalve storingsgevoelig denk ik.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

MGRoverdriver schreef:De 15 en 16 waren...
Waren? Zijn, ja. Ze rijden nog altijd en ik denk niet dat deze topic thuishoort bij Historisch materieel want DE HLE 15 EN DE HLE 16 RIJDEN NOG ALTIJD ROND. En maar een geluk. Hopelijk moeten we nog lang wachten voordat ze moeten bij Historisch materieel moeten staan :!: :twisted:
NSNMBS

Bericht door NSNMBS »

Dat hoop ik ook. Maar ik vrees voor het ergste
Plaats reactie