100 jaar NMBS
Geplaatst: 27 okt 2022, 16:20
Spoorwegjournaal trapt even op een balletje waar ik mezelf toch heel wat vragen bij stel bij de haalbaarheid.
In 2026 is het zover, 100 jaar NMBS. Heel wat historisch materieel is niet rijvaardig om verschillende redenen.
1)De tractie installatie is defect
2) niet voorzien van TBL1+/ETCS
Om de twee belangrijkste redenen te noemen.
Men wil blijkbaar tussen vandaag en 2025 wel zo snel mogelijk historische ritten doen met materieel waar het wel mee kan. Ondermeer de HLE11 omdat deze toch al is voorzien van TBL1+ en zelfs ATB waarmee je dus perfect historische ritten over de grenzen heen kan houden.
Maar ook ander materieel wil men rijvaardig maken/houden. Men wil onder meer een cityrail stel bewaren net ook omdat deze voorzien is van TBL1+
Ook de 29.013 wil men zo snel als mogelijk rijvaardig krijgen met TBL1+ maar die moet dan bij DVIS nog een volledige homologatie ondergaan.
Allemaal mooi dus, maar na 2025 is het dan weer even Game Over want niets van ETCS in die historische treinen met uitzondering van een HLD62 die bij Infrabel zal zitten en Salzinnes zal verlaten MET ETCS, die blijkbaar in originele kleuren zal rijden en die men dus zal huren om die ritten te verzekeren.
Kortweg nog heel wat stof om over te praten de komende jaren. Men beseft blijkbaar wel dat er heel wat vraag is om historische ritten uit te voeren bij het publiek.
In 2026 is het zover, 100 jaar NMBS. Heel wat historisch materieel is niet rijvaardig om verschillende redenen.
1)De tractie installatie is defect
2) niet voorzien van TBL1+/ETCS
Om de twee belangrijkste redenen te noemen.
Men wil blijkbaar tussen vandaag en 2025 wel zo snel mogelijk historische ritten doen met materieel waar het wel mee kan. Ondermeer de HLE11 omdat deze toch al is voorzien van TBL1+ en zelfs ATB waarmee je dus perfect historische ritten over de grenzen heen kan houden.
Maar ook ander materieel wil men rijvaardig maken/houden. Men wil onder meer een cityrail stel bewaren net ook omdat deze voorzien is van TBL1+
Ook de 29.013 wil men zo snel als mogelijk rijvaardig krijgen met TBL1+ maar die moet dan bij DVIS nog een volledige homologatie ondergaan.
Allemaal mooi dus, maar na 2025 is het dan weer even Game Over want niets van ETCS in die historische treinen met uitzondering van een HLD62 die bij Infrabel zal zitten en Salzinnes zal verlaten MET ETCS, die blijkbaar in originele kleuren zal rijden en die men dus zal huren om die ritten te verzekeren.
Kortweg nog heel wat stof om over te praten de komende jaren. Men beseft blijkbaar wel dat er heel wat vraag is om historische ritten uit te voeren bij het publiek.